"Bütün bunlara rağmen zikredilen kaynakların ilk Osmanlı tari hi hakkında verdikleri bilgiler, başka kaynakların yardımıyla bir öl çüde kontrol edilebilir vasıftadır. Asıl problem ilk Osmanlılaı7m bi zatihi kimlikleri üzerinde düğümlenmiş gözükmektedir. Zira Os manlı kaynaklarının bu konuda verdikleri bilgileri gerek kontrol gerekse karşılaştırmaya yarayacak herhangi bir kaynak mevcut de ğildir. Hal böyle olunca bu tip bilgiler, kroniklere yönelik güvensiz liğin bir delili gibi sunulmaktadır. Ancak bu efsanevî hikayelerin, düzmece bilgilerin nereden kaynaklandığı ve bunların nasıl ortaya çıktığı hususunda herhangi bir fikir ileri sürülememektedir. Özel likle C. Imbeı'in Osmanlı hanedanı hakkmdaki efsaneleri ele alarak bunlardan tarihî gerçeğe ulaşmanın muhal bir iş olduğunu göster me amacıyla kaleme aldığı yazısı, Osman Bey'in geçmişteki atala rına ait hikâyelerin hayal ürünü olduğu ana fikri üzerine inşa edil miştir.1 Söz konusu hikâyelerin veya efsanelerin kaynakları pek sorgularımaksızm, bu tip bilgilerin yer aldığı Osmanlı kroniklerinin karşılaştırıldığı bu kıymetli makale, yazarın Osmanlı beyliğinin or taya çıkışı hakkmdaki ayrıntıları reddeden fakat genel hatları ka bullenen araştırıcıların dayandıkları doneleri inceleyen ve bu tip hikâyelerin Osmanlı dışı kaynaklarda da yer aldığını göstermeyi amaçlayan yazılarını tamamlayıcı bir mahiyet arzetmektedir.2 Bu görüşlere mukabil mesela H. İnalcık ve E. Zacharıadou'nun söz ko nusu efsanelerle ilgili tarihî gerçeklere ulaşma çabalarını da burada cnmak gerekir. Mesela öteden beri araştırıcıların ilgisini çekmekte olan ve Âşıkpaşazâde'nin kroniğinde yer alan Yahşi Fakih Menakıb-" (1570027170)
Kitap Oku, Tarih,Tarih Üzerine, Osmanlı Devleti,İlk Osmanlılar,Osmanlı ve Beylikler,
bayramcigerli.blogspot.com,
Feridun Emecen, Bayram Cigerli,